بک لینک یکی از پرکاربردترین متد سئو توسط ارجاع از کلمات و عبارات کلیدی پیوند شده و تاثیر گذار در بهینه‌ سازی تمامی وب سایت ها برای موتورهای جستجو و سئو است. در این مقاله تعریف بک‌ لینک‌ ها و اینکه چرا در سئو ضروری است را بیان خواهیم کرد. موضوع بک لینک همواره یکی از بحث های داغ در زمینه رنکینگ و افزایش رتبه سایت بر حسب کلمات کلیدی در وب سایت با فعالیت مرتبط پیوند شده است که منجر به ترافیک و افزایش میزان بازدید وب سایت هدف می گردد.

بک لینک چیست؟

هنگامی‌ که یک وب‌سایت به یک وب‌سایت دیگر پیوند یا لینک می شود یعنی لینک وب سایتی در وب سایت دیگر گذاشته می شود به نحوی که با کلیک روی آن، کاربر مستقیما به یک صفحه خارج از آن دامین هدایت شود، یک بک لینک ایجاد شده است. در واقع بک لینک ها، لینک هایی هستند که از صفحاتی خارج از دامنه شما، به صفحه شما اشاره دارند و وب سایت ها و فروشگاه هایی که ارتباطات قوی تری بین صفحاتشان داشته باشند اعتبار بیشتری خواهند داشت. به بک لینک Inbound Link یا لینک ورودی هم گفته می‌شود، چراکه باعث می‌گردد مخاطب از طریق آن وارد سایت شما شود. External Link یا لینک خارجی هم یکی دیگر از عناوین بک لینک است به این معنی که کاربران به خارج از وب‌سایتی که در آن حضور دارند هدایت می‌شوند.

بک لینک ها از مهمترین عوامل رتبه بندی سئو خارجی و بهینه سازی وب سایت است، موتور های جستجو با بررسی و تجسس لینک ها در صفحات مختلف وب سایت مورد بررسی قرار می گیرند و اثرات زیادی در برتری یک وب سایت در رتبه بندی نتایج جستجو دارد به طور معمول برداشت می شود که یک صفحه با داشتن بک‌ لینک‌های زیاد دارای رتبه بالاتری در همه موتورهای جستجوی اصلی از جمله گوگل باشد موتورهای جستجو در گذشته تعداد بک لینک های ورودی یک وب سایت یا یک صفحه از وب سایت را ملاک قرار می دادند و نحوه محاسبه تعداد بک لینک ها جهت تعیین ارزش وب سایت میزان ارجاع آن بود و رتبه بندی بالاتری را در SERPs (صفحه جستجو) برای آن صفحات در نظر می گرفتند اما با ظهور الگوریتم پاندا گوکل بجای تمرکز بر روی کمیت و تعداد بک لینک به کیفیت بک لینک ها توجه شده است یک وب سایت با تعداد بک لینک کم اما با کیفیت بالا بسیار رتبه بالاتری نسبت به یک وب سایت با تعداد بک لینک بالا و کیفیت پایین و غیر مرتبط داراست.

کیفیت بک لینک

بک‌ لینک ها باید اورگانیک، طبیعی و به صورت فالو باشند و نباید از روش های غیر طبیعی برای ایجاد بک‌لینک برای وب سایت استفاده گردد. همان طور که گفتیم کیفیت لینک‌ها به مراتب مهم‌تر از کمیت آنهاست به عنوان مثال یک وب سایت فروشگاه اینترنتی طلا و جواهر لینک هایی از یک وب سایت در حوزه تخصصی و مرتبط با آن فعالیت و خدمات همچون وب سایت ما که به صورت تخصصی در حوزه طلا و جواهر و خدمات برنامه نویسی آن از جمله سئو وب سایت های طلا و جواهر، طراحی وب سایت های فرشگاهی طلا و جواهرات، طراحی و ساخت انواع ماژول ها و نرم افزارهای طلا و مسکوکات و آبشده، وب سرویس نرخ لحظه ای طلا و… می پردازد بک لینک می‌گیرد بنابراین بک‌ لینک های با ارزش بسیار بالا، طبیعی و مرتبط وب سایت های طلا و جواهر را به دست می آورد و بر اساس همین پیشنیه و اعتبار رتبه های بالایی را کسب می نماید افزایش رتبه وب سایت باعث صدرنشینی در نمایش نتایج جستجو می گردد.

همان طور که گفتیم کیفیت بک لینک مشخص کننده مقدار اعتبار (link juice) به صفحه شما است و در الگوریتم های گذشته گوگل که تعداد لینک ها در تصمیم گیری کیفیت صفحات تاثیر گذار بود این موضوع باعث سوء استفاده برخی و بسیاری از صاحبان وب سایت گردید که با افزایش تعداد لینک ها نتایج غیر واقعی را موتور های جستجو نمایش دهند. ترفندهایی همچون خرید لینک های غیر مرتبط و کوتاه مدت از منابع باکیفیت پایین و منابعی که بیش از حد ارائه بک لینک های غیر مرتبط و گوناگون از هر صنف و خدماتی ارائه دهد، انتشار آگهی در سایت های تبلیغاتی و غیر مرتبط، لینک‌های پنهان‌ شده در ویجت ها، نظرات اسپم خودکار وبلاگ ها، شبکه‌های تبادل لینک عمومی و… که این روش‌ها توسط موتورهای جستجو توصیه نمی‌شوند و نه تنها باعث افزایش رنک و رتبه و اعتبار نمی گردد بلکه به طور معمول ایندکس نشده و به خاطر استفاده از روش‌های غیر اصولی و عدم آگاهی لازم در نحوه بهره مندی از آن جریمه خواهند شد، در نتیجه بک‌ لینک‌هایی با کیفیت بالا بخش اصلی الگوریتم گوگل هستند و می‌تواند فاکتور تصمیم‌گیری مفیدی باشند که یک وب سایت را به بالاترین و صدر نتایج جستجو برساند.

ویژگی های بک لینک با کیفیت

با معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل راه سوء استفاده را بر روی آن دسته از کاربرنی که از ترفندهای ذکر شده استفاده می کردند بست و بنا به عملکرد این الگوریتم لینک های بی کیفیت ارزش گذاری نمی شود و موجب صدمات و آسیب پذیری های جدی به ارزش دامین و پنالتی شدن آن نیز می شود.

برای ارزیابی کیفیت بک ‌لینک ها چند شرط وجود دارد:

  • متن‌ و عبارت مرتبط به پیوند لینک شده
  • کیفیت محتوای صفحه لینک شده و مرتبط با لینک
  • کیفیت دامنه لینک شده و مرتبط با لینک
  • آیپی میزبان وب سایت لینک شده
  • ایجاد اعتبار و برندینگ وب سایت هدف
  • دریافت ترافیک ارجاعی و میزان بازدید

متن‌ و عبارت مرتبط به پیوند لینک شده

انتخاب عبارت و کلمه کلیدی پیوند شده به صفحه مورد نظر بسیار حائز اهمیت است، خزنده های موتور جستجو وقتیکه یک صفحه از وب سایت را مورد بررسی قرار می دهند کلمات کلیدی انتخابی و محتوای صفحه لینک شده را مورد بررسی و تطابق قرار می دهد، برای اثر بخشی و دریافت اعتبار لازم کلماتی برای لینک سازی باید استفاده گردد که یا همان کلمه و یا مترادف آن مربوط به صفحه پیوند شده باشد، به طور نمونه اگر یک فروشگاه طلا و جواهر جهت رشد و ارتقاء رتبه وب سایت خود نیاز به بک لینک مرتبط با زمینه طلا و جواهر را داشته باشد قدم اول همان طور که گفته شد باید از وب سایت دیگری در همان حوزه درخواست بک لینک نماید پس از آن در خصوص انتخاب نوع کلمه و عبارت باید در نظر گرفته شود به چه صفحه ای قرار است لینک شود، به طور مثال اگر فروشگاه مورد نظر نیازمند افزایش رتبه در کیوردهای خاصی است باید بیشتر فوکوس و تمرکز را بر روی بک لینک های متعدد در آن زمینه نماید، مثلا فروشگاه طلا و جواهراتی قصد دارد در زمینه انواع دستبند و النگو طلا به صورت تخصصی فعالیت نماید و صدر نمایش جستجو را بر حسب عباراتی همچون دستبند زنانه طلا، دستبند مردانه طلا، دستبند های ست طلا، دستبند طلا مناسب کودکان، دستبند طلا پهن، دستبند طلا کارتیه، دستبند طلا زنجیری، دستبند طلای قفلی، سفارش ساخت دستبند طلا، فروش اقساطی دستبند طلا، دستبند طلا بدون اجرت، بهترین دستبندهای مد طلا و… از آن خود کند باید به این صورت از عبارات استفاده کند و دقیقا به صفحه ای از آن دسته بندی در سایت هدف لینک شود.

لینک پیوند شده هر عبارت باید به صفحه مرتبط و مخصوص همان کلمات اشاره یابد در این خصوص پیج آتوریتی که در مقالات بعدی نیز به آن اشاره می کنیم نیز افزایش و دارای اعتبار بالایی خواهد شد که در نهایت مجموعه ای از اعتبارات دریافتی بر روی صفحات مختلف منجر به افزایش دامین آتوریتی وب سایت می گردد، و بهترین نتیجه زمانی حصول می یابد که همزمان بر روی صفحه اصلی وب سایت نیز فوکوس شود تا به این طریق نیز دامین آتوریتی و اعتبار دامین نیز افزایش یابد که برای این موضوع نیز عبارات مختلف و گسترده دیگری می توان استفاده کرد به طور نمونه بهترین فروشگاه طلا و جواهر، فروشگاه آنلاین طلا، فروش طلا و جواهر تهران، فروش آنلاین طلا و جواهر، خرید آنلاین طلا قیمت مناسب، خرید اینترنتی طلای دست دوم، خرید طلا بدون اجرت، خرید اقساطی طلا، طلای کم اجرت، سفارش ساخت طلا، نام برند به همراه عبارات {زرین عیار فروشگاه آنلاین طلا و جواهر} و…

کیفیت محتوای صفحه لینک شده و مرتبط با لینک

در بخش قبل به مرتبط بودن و تعیین کیفیت محتوای صفحه پیوند شده به لینک پرداختیم که داشتن لینک از صفحه‌های باکیفیت و محتوای مرتبط با فعالیت اعتبار بسیار بیشتری به وب‌سایت شما منتقل می‌کند تا لینکی که از یک صفحه نامربوط و بی‌کیفیت و چند منظوره گرفته شود.

ابزارهایی برای بررسی کیفیت محتوای صفحه یا دامین وجود دارند همچون MOZ، Ahrefs ،Majestic و… که می توان جهت ارزیابی کیفیت لینک ها و دامنه از آنها استفاده نمود.

برای اینکه کیفیت یک صفحه و یا یک دامنه را بررسی کنید چند نکته را مد نظر قرار دهید :

✔️ محتوای صفحه و عنوان سایت با یکدیگر همخوانی داشته باشد به طور مثال صفحات مختلف و نامربوط در یک وب سایت خبری طبیعی است و مشکل محسوب نمی شود چراکه ماهیت دسته بندی وب سایت های خبری پرداختن به موضوعات مختلف و متفاوتی است اما یک صفحه در مورد رستوران گردی روی وب سایت فروشگاهی طلا و جواهر مشکل حائز اهمیتی است.
✔️ بررسی تعداد تبلیغات در یک صفحه به میزان قابل قبول، تعداد آگهی های زیاد و آزار دهنده میل و انگیزه بازدیدکنندگان را برای مطالعه کاهش می دهد و به همین سبب باعث افزایش نرخ خروج می گردد.
✔️ محتوای ضعیف، ناقص، خلاصه و کپی شده زنگ خطری است که باید به آن توجه نمود این نوع محتواها کم اررش محسوب می شود و در کیفیت پیوندها تاثیر گذار خواهد بود.
✔️ بهتر است وب سایت میزبان بر روی هاست های اشتراکی با آپی ثابت و اشتراک گذاری شده میزبانی نشود و بک لینک های متعددی از این وب سایت ها گرفته نشود چراکه فرض کنید بک لینک های متعددی از این چنین وب سایت هایی که بر روی یک سرور میزبانی می شوند گرفته شود، از دید گوگل شما عملا از یک شبکه وبلاگی بک لینک تهیه کرده اید که بر مبنای همین هدف توسعه داده شده است، گرفتن بخش عمده ای از لینک ها از یک آیپی ثابت ممکن است یک زنگ خطر جدی برای وب سایت شما محسوب گردد.
✔️ بهترین نتیجه زمانی رخ می دهد که بک لینک از سایت های مورد اعتماد و محبوب گوگل گرفته شود، گوگل به وب سایت هایی که مدت زمان زیادی در حال فعالیت و کم ترین گزارشی در خصوص نقص در عملکرد، بهینه بودن سئو و عوامل مرتبط و دارای رنک و رتبه بالایی در حوزه فعالیت خود باشد اعتماد بیشتری در خصوص معرفی و ارجاع لینک های به کاربرده شده در آن ها دارد و میزان ضریبی که به بک لینک های وب سایت های مورد اعتماد و اعتبار بالای خود می دهد بیش از بک لینک هایی از وب سایت های کم ارزش و دارای اعتبار کم می باشد.

تاثیر بک لینک در سئو سایت

همان طور که گفتیم بک لینک ها یکی از عناصر بسیار مهم و ضروری در اصول سئو محسوب می‌شود. وقتی وب سایت معتبری به صفحه‌ای از یک وب سایت دیگر لینک دهد درواقع به موتورهای جستجو می‌گوید این محتوا ارزشمند، مفید و معتبر است. گوگل و سایر موتورهای جستجو بک لینک‌ها را امتیاز مثبتی در سنجش اعتبار یک وب سایت در نظر می‌گیرند به همین جهت استفاده از بک لینک های باکیفیت یک سکوی پرتاب بی نظیر برای رشد وب سایت هدف در نتایج گوگل می باشد. صفحاتی که بک لینک‌های بیشتری داشته باشند دارای رتبه بندی ارگانیک بالاتری در موتورهای جستجو هستند.

متخصصان سئو بر این باورند که پیوندهای با کیفیت بالا که از وب سایت های معتبری گرفته شود، عامل تعیین کننده ای برای سئو و تعیین جایگاه رتبه وب سایت هستند که به شما کمک می‌کند رتبه وب سایت خود را در نتایج موتور جستجو بهبود ویژه ای دهید باید در نظر داشت که بک لینک ها ممکن است ترافیک را به سمت سایت هدف هدایت کنند اما این موضوع از باب ترافیک دریافتی نیست علاوه بر این که به عملکرد کلی بازاریابی و برندینگ و شناخته تر شدن وب سایت هدف نیز کمک خواهد کرد. علاوه بر این بک لینک ها باید در سایت‌های دارای محتوای مرتبط و حوزه فعالیت مربوطه باشند و مهم است که این سایت‌ها معتبر و پربازدید باشند و رتبه و اعتبار دامنه بالایی داشته باشند. هرچه بک لینک‌ها باکیفیت‌تر باشند، رتبه بندی وب سایت هدف نیز بالاتر خواهد بود.

بک لینک وب سایت های فروشگاهی طلا و جواهر

ما در مجموعه ریتس باکس با ارائه خدمات مفید و کسب اعتبار و رتبه بالایی در حوزه فعالیت تخصصی و ارائه خدمات مرتبط به صاحبان کسب و کار طلا و جواهر به فروشگاه های مجاز و دارای مجوزهای مربوطه از اتحادیه اصناف و دارای نماد اعتماد الکترونیک فعال امکان ارائه خدمات بک لینک و معرفی صفحات مورد نظر را خواهد داشت، همان طور که پیشتر گفته شد یکی از اصلی ترین عوامل بهبود سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو وجود بک لینک با اعتبار بالا از وب سایت با حوزه مرتبط جهت انتقال اعتماد و اعتبار وب سایت مذکور به وب سایت هدف می باشد که همینک در این خصوص در خدمت فروشگاه های نوپا و یا فروشگاه هایی که حتی بعضا دارای رنک و رتبه متوسط و حتی بالایی نیز می باشند هستیم، بک لینک همانند تبلیغات حتی برای وب سایت های بالارده و رتبه یک گوگل نیز جهت حفظ جایگاه و عدم ریزش اعتبار و رتبه لازم و ضروری است.

مجموعه ریتس باکس با داشتن تیم مجرب و حرفه ای در زمینه سئو و بهینه سازی، تولید محتوای سئو شده برای محصولات طلا و جواهر و دیگر اقدامات فنی و تکنیکی در خدمت رسانی به تمام فروشگاه های آنلاین طلا و جواهر اقدام به همکاری می نماید و در حال حاضر میزبان وب سایت های رده بالا، معروف و سرشناس از فروشگاه های مطرح کشورمان می باشیم و باعث افتخارماست که توانسته ایم نظر مثبت و رضایت عزیزانی که به مجموعه ما اعتماد نموده اند را جلب کنیم و همواره در رسیدن به رشد و کسب جایگاه برتر و هر آنچه در زمره خدمات این مجموعه باشد به کاربریم تا شاهد روز افزون تحول کسب و کار و برندینگ تک تک آن ها باشیم، همواره در کنارتان خواهیم بود.